معرفی اصطلاحات سایت tsetmc

زمان مطالعه: 3 دقیقه سایت tsetmc.com اطلاعات خاصی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و یک منبع کاملا قابل اعتماد برای رصد لحظه‌ای نماد مورد نظر است. آشنایی با اصطلاحات سایت tsetmc، منجر به کاهش ریسک معاملات می‌شود، بنابراین یادگیری مفاهیم موجود در این سایت بسیار ضروری است. در این مقاله‌ آموزشی، با اصطلاحات سایت tsetmc در تابلوخوانی آشنا ...

3 دقیقه
0 دیدگاه
سرآمد نوین
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سایت tsetmc.com اطلاعات خاصی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و یک منبع کاملا قابل اعتماد برای رصد لحظه‌ای نماد مورد نظر است. آشنایی با اصطلاحات سایت tsetmc، منجر به کاهش ریسک معاملات می‌شود، بنابراین یادگیری مفاهیم موجود در این سایت بسیار ضروری است. در این مقاله‌ آموزشی، با اصطلاحات سایت tsetmc در تابلوخوانی آشنا می‌شوید.

سایت tsetmc.com چیست؟

سایت tsetmc، تنها منبع قانونی و قابل اعتماد است که به کمک آن می‌توانید هر آنچه برای تابلوخوانی نیاز دارید را به‌دست آورید و به صورت لحظه‌ای بازار بورس و تمامی نمادها را آنلاین رصد کنید. این سایت همان جایگاه تابلوی بورس در زمان قدیم را دارد. از طریق این سایت می‌توانید به اطلاعات گوناگونی همچون قیمت‌، حجم معاملات و نسبت‌های نقدینگی دسترسی داشته باشید. از دیگر اطلاعات مهم این سایت می‌توان، گزارش‌های روزانه، آمار ریز معاملات و فیلترنویسی را نام برد

اصطلاحات سایت tsetmc.com 

در سایت tsetmc.com مفاهیم و اطلاعات بسیار مهمی در بخش‌های مختلف وجود دارند که در ادامه، به بررسی مهم‌ترین اصطلاحات این سایت می‌پردازیم.

نماد سهام

هر سهمی در بازار بورس دارای نمادی است که در سایت tsetmc.com نوشته می‌شود. صنعتی که آن سهم در آن فعالیت می‌کند، با حرفی ابتدای نماد سهم مشخص می‌شود. برای مثال حرف خ ابتدای نماد خساپا نشانگر این است که این شرکت در صنعت خودرویی مشغول به فعالیت است.

قیمت پایانی

یکی دیگر از اصطلاحات مهم سایت tsetmc، قیمت پایانی است که میانگینی از قیمت تمام معاملات انجام شده در یک سهم می‌باشد. در واقع قیمت‌ پایانی، قیمت‌ صفر معاملاتی برای روز بعد آن‌ نماد است و میتواند نسبت‌ به آن‌ صفر معاملاتی، ۵ درصد بالا یا‌ پایین نوسان‌ کند.

اولین قیمت

ساعت فعالیت بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر می‌باشد. به قیمتی که در اولین معامله بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد، اولین قیمت گفته می‌شود. اهمیت اولین قیمت از این جهت است که شکل‌گیری کندل‌های قیمتی بر اساس اولین قیمت می‌باشد.

آخرین قیمت

به قیمت آخرین معامله‌ای که قبل از ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌گیرد، آخرین قیمت گفته می‌شود. آخرین قیمت نیز، در شکل‌گیری کندل‌های قیمتی نقشی اساسی دارد.

تعداد و حجم معاملات

تعداد معاملات نشان می‌‌دهد که در یک روز، یک نماد چند بار مورد معامله قرار گرفته است. در حالی که حجم معاملات به تعداد برگه سهم بستگی دارد و تعداد معاملات بر آن بی‌تاثیر است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات، معیاری بسیار مهم در سایت tsetmc است. حاصل ضرب قیمت سهم و حجم معاملات، ارزش معاملات می‌باشد. در حقیقت به مقدار پولی که در طی روز، در یک نماد، بین خریداران و فروشندگان منتقل می‌شود، ارزش معاملات گفته می‌شود.

میانگین حجم ماه

مقدار حجم معاملاتی که یک نماد در مدت زمان 1 ماه تجربه می‌کند، میانگین حجم ماه گفته می‌شود. با تحلیل میانگین حجم ماه، می‌توانید بینش خوبی در خصوص ورود یا خروج نقدینگی به سهم کسب کنید.

حجم‌ مبنا

حجم مبنا، حداقل مقداری از یک سهم است که باید در 1 روز کاری مورد معامله قرار بگیرد، تا آن سهم بتواند در بازه مجاز خود نوسان کند.

بازه روز

هر سهم در یک روز معاملاتی بین حداقل و حداکثر بازه مجاز که معمولا بین 5- تا 5+ است (در بعضی از نمادها بین 3- تا 3+ است) نوسان می‌کند که به آن بازه روز یا بازه مجاز می‌گویند.

سهام شناور

هر شرکتی دارای سهامداران خرد و کلان است. به درصدی از سهام که در دست سهامدار خرد است و آماده داد و ستد می‌باشد، شناوری سهم می‌گویند. در بازار بورس ایران پایین بودن سهام شناور، نشان از خشک بودن سهم است و ممکن است برای رشد، آماده‌تر باشد.

نسبت EPS 

Earning Per Share  یا همان EPS  در حقیقت به معنای سود خالص نسبت به هر برگ سهم است که اکثرا در بازه‌ سال مالی محاسبه و در سایت tsetmc نمایش داده می‌شود. در واقع می‌توانید سود ده بودن فعالیت شرکت را با تحلیل این نسبت بسنجید.

نسبت P/E

Price و Earning per Share دو بخش اصلی این نسبت هستند. تقسیم قیمت بر سود پیش‌بینی شده شرکت، نسبت P/E  را می‌سازد که نشان‌دهنده‌ مدت زمان لازم برای بازگشت سرمایه است. این نسبت نیز مانند نسبت EPS از جمله اصطلاحاتی در سایت tsetmc است که هم به بخش تابلوخوانی و هم تحلیل بنیادی مرتبط می‌شود.

شاخص کل

از مهم‌ترین اطلاعاتی که در سایت tsetmc.com وجود دارد، می‌توان به شاخص کل اشاره کرد که یک معیار برای تجزیه و تحلیل ورود و خروج پول به بورس است. در واقع شاخص کل بورس تهران، نشان‌ دهنده‌ وضعیت کلی همه‌ نمادها و صنایع است. شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با توجه به حجمی که از بازار دارند، بر شاخص کل بورس تاثیر می‌گذارند. به زبانی دیگر هر چه شرکت و نماد بزرگ‌تر و با ارزش‌تر باشد، مثبت یا منفی بودن آن نماد بر روند کلی شاخص بازار، بیشتر تاثیر می‌گذارد.

جمع‌بندی

سایت tsetmc (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) ، یکی از اصلی ‌ترین منابع اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار است و به صورت لحظه‌ای آپدیت می‌شود. در این سایت اصطلاحاتی وجود دارند که درک آن‌ها ممکن است برای هر فردی مشکل باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *