کد PRX و نحوه دریافت آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه به طور متداول اصطلاحاتی در بازار بورس وجود دارد که شناخت و آگاهی از آنها می‌تواند برای هر سرمایه گذاری در بازار سرمایه مؤثر و مفید باشد. درک درست از این اصطلاحات باعث می‌شود تا بتوانیم با آگاهی بیشتری در بازار بورس فعالیت داشته باشیم. برای انجام معامله در بازار بورس، بسیاری از اشخاص حقیقی ...

3 دقیقه
0 دیدگاه
سرآمد نوین
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به طور متداول اصطلاحاتی در بازار بورس وجود دارد که شناخت و آگاهی از آنها می‌تواند برای هر سرمایه گذاری در بازار سرمایه مؤثر و مفید باشد. درک درست از این اصطلاحات باعث می‌شود تا بتوانیم با آگاهی بیشتری در بازار بورس فعالیت داشته باشیم. برای انجام معامله در بازار بورس، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق شرکت‌های سبدگردان به شکل غیر مستقیم سرمایه گذاری می‌نمایند. در این راستا کد prx یکی از مفاهیمی است که در قراردادهای سبدگردانی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند مدیریت خرید و فروش سهام خود را به شرکت های سبدگردان واگذار کنند. به همین منظور در این مقاله سعی بر این داریم تا درباره کد prx و نحوه دریافت کد سبدگردانی prx بحث کنیم و مطالبی که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

کد PRX چیست؟

نحوه دریافت کد PRX

تفاوت در کد بورسی و PRX

کد PRX چیست؟

برای سرمایه گذاری در بازار بورس، افرادی هستند که بنا به دلایل شخصی و یا نداشتن زمان کافی برای فعالیت در بورس، از طریق سبدگردانی در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنند و مدیریت سهام و خرید و فروش آنها را به سبدگردان ها واگذار می‌کنند. کد PRX به واقع کد معرفی مخصوص این افراد است که به شکل غیر مستقیم از طریق شرکت های سبدگردان در بازار بورس ورود پیدا می‌کنند.

برای این افراد قرارداد سبدگردانی تنظیم می‌شود که می‌بایست مورد تأیید سازمان بورس باشد. این سازمان در هر قراردادی برای هر فرد کد PRX اختصاصی در نظر می‌گیرد که همگی با حروف prx آغاز می‌شوند. این کد نشانگر این است که فرد سرمایه گذار از طریق سبدگردان ها در بازار بورس سرمایه گذاری کرده است.

نحوه دریافت کد PRX

برای دریافت کد prx، ابتدا می‌بایست در یکی از شرکت های سبدگردان معتبر حساب کاربری افتتاح کنید. برای ثبت نام در شرکت های سبدگردان، می‌توانید هم به شکل حضوری با ارائه مدارک شناسایی و هم به شکل آنلاین با مراجعه به سایت سبدگردان مربوطه، اقدام کنید.

هر سبدگردان، حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری به شکل سبدگردانی را اعلام می‌کند و شما با واریز این مبلغ، دارایی خود را برای سرمایه گذاری به شرکت سبدگردان واگذار می‌کنید. بعد از عقد قرارداد با شرکت سبدگردان، مدارک مورد نظر به سازمان بورس ارسال می‌شود تا بعد از 3 تا 7 روز کاری، کد prx شما از طرف سازمان، مشخص شود. با استفاده از این کد شما به عنوان سرمایه گذار می‌توانید در جریان معاملات و مدیریت سهام خود قرار بگیرید و آن را دنبال کنید.

مزایای دریافت کد PRX

افرادی که کد prx سبدگردانی دریافت می‌کنند، از مزایای نسبتاً خوبی بهره مند می‌شوند. در این قسمت به بررسی برخی از این مزایا می‌پردازیم:

  • کاهش میزان ریسک پذیری
  • پرهیز از رفتارهای هیجانی و عجولانه
  • صرفه جویی در زمان
  • جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو
  • اعتبار و اطمینان بیشتر

تفاوت در کد بورسی و کد PRX

به واقع افرادی که به شکل مستقیم و از طریق ثبت نام در کارگزاری‌های بورس و سامانه معاملاتی آنها در بازار بورس فعالیت می‌کنند، دارای کد بورسی هستند و افرادی که از طریق شرکت های سبدگردان، سرمایه خود را در اختیار گذاشته اند و به شکل غیر مستقیم در بازار بورس ورود پیدا کرده‌اند، کد prx دریافت می‌کنند.

کد PRX همان طور که قبلاً هم گفته شد، برای آن دسته از اشخاصی است که به شکل غیر مستقیم و از طریق قرارداد با شرکت سبدگردان، سرمایه گذاری می‌کنند، اختصاص داده می‌شود. این کد معرف آنها برای حضور در بازار بورس به روش سبدگردانی است و با سه حرف لاتین PRX به همراه عدد تولید می‌شود و به کاربر ارسال می‌گردد که نشان دهند آن است که فرد سرمایه گذار، مدیریت و تشکیل سبد سهام خود را بر عهده شرکت واسطه‌گر قرار داده است.

جمع‌بندی

سرمایه گذاری در بازار بورس به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم، امکان پذیر است. در روش غیر مستقیم، فرد سرمایه گذار، میزان دارایی خود را در اختیار شرکت های سبدگردان قرار می‌دهد تا آن شرکت بنا به نوع شخصیت و هدف از سرمایه گذاری، برای فرد مورد نظر تشکیل سبد سهامی بدهد و مدیریت آن را بر عهده بگیرد. برای قرارداد سبدگردانی دریافت کد PRX لازم و ضروری است که بعد از انعقاد قرارداد، این کد از طریق سازمان بورس به فرد متقاضی اختصاص داده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *